Podcast Mysterieus België

Het Nieuwsblad - ‘Hebben we voor die leugen dagenlang 's nachts buiten geslapen?'

Dorp Petit-Rechain boos en ontgoocheld over valse ufo van twintig jaar geleden.

Auteur: Paul Demeyer





Lees ook
Twintig jaar geleden sliepen ze in Petit-Rechain dagenlang onder de blote hemel in de hoop net als dorpsgenoot Patrick een wereldvermaarde foto van een ufo te kunnen nemen. Gisteren ontwaakten de buurtbewoners met een bitter gevoel: Patrick had op televisie bekend dat zijn foto getrukeerd was. ‘En toch blijf ik in ufo's geloven', zegt buurtbewoonster Francine Molinghan.
Patrick M. (39) – ‘geen familienaam, anders kunnen boze lieden me misschien vinden' – woont ondertussen drie dorpen verder. Hij werkt ook niet langer in het metaalbedrijf waar hij twintig jaar geleden zijn werkmakkers wilde foppen. ‘België was toen helemaal ufo-verdwaasd. Iedereen zag ze vliegen. Op een avond maakte ik in piepschuim een driehoek, draaide er vier lampen in en hing de constructie aan nylondraden op de koer bij mij thuis. Ik trok er een foto van en die werd meteen wereldwijd aanzien als het bewijs dat ufo's bestonden. Het leger kwam mij ondervragen en heel het dorp ging op ufo-jacht. Mijn leugen was te ver gegaan, ik kon niet meer terug. Het is nu twintig jaar geleden, een mooi moment om te biechten. Bovendien waren er al te veel mensen op de hoogte van de fraude. Ik houd de eer liever aan mezelf.'
Een triestige kermis
In Petit-Rechain, waar de ufo twintig jaar geleden werd gefotografeerd, zijn ze vandaag de kermis aan het opzetten. ‘Maar het wordt echt geen feestweekend', zegt Francine Molinghan (50). ‘Ik ben gezinshelpster en ga zieken en bejaarden thuis verzorgen. Twintig jaar geleden leefde heel het dorp mee met die ufo's. Overal waar ik aan huis ging, spraken ze erover. De ouderen nog het meest. Het was alsof ze daar nieuwe levensvreugde uit putten: er gebeurde nog eens iets en zij waren erbij! 'sAvonds reden we in colonnes naar de Barrage de la Gileppe, hier wat verder, om daar 'snachts onder de blote hemel te slapen en te waken in afwachting van overvliegende ufo's. Nu blijkt het allemaal één grote leugen te zijn. Ik wil het nog niet geloven.'
Lees meer:
Het Nieuwsblad - ‘Hebben we voor die leugen dagenlang 's nachts buiten geslapen?'

Reacties

Muzikaal Moordspel Podcast in Mysterieus België

Luisterboeken Podcast

Populaire posts van deze blog

Over een DNA onderzoek op het bloed van koning Albert I in Marche-les-Dames... en wat het (niet) verklaart

Ligneuville: Monsieur et Madame Hawarden

Antwerpen: Brabo en Antigoon

Sint-Pieters Rode: Het Spookkasteel van Horst

De mysterieuze dood van Prins Boudewijn van België in 1891

Stad X - Stadsspel, Fotozoektocht, Quiz

Figy.be - Belgische Sagen, Mythen & Legenden

Mechelen: De Geschiedenis van Opsinjoorke

Urban Legends in Mysterieus België

05. De moord op koning Albert